Breaking News >> News >> ایندیپندنت فارسی


به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اجازه سفر به پنجشیر داده نشد


Link [2022-05-31 19:16:29]



محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنا در دولت پیشین افغانستان، که به‌تازگی با ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در ترکیه دیدار کرده است، در یادداشتی در صفحه‌‌ فیسبوکش نوشت که به ریچارد بنت اجازه داده نشد برای تکمیل تحقیقاتش در مورد کشتار و شکنجه غیرنظامیان، به پنجشیر سفر کند.

ریچارد بنت پس از سفر ۱۱ روزه به افغانستان و بازدید از شهرهای مختلف، روز چهارشنبه ۴ خرداد، در نشست خبری در کابل گفت برای مستندسازی کشتار و خشونت علیه غیرنظامیان، نقض حقوق بشر و شکایت‌های مردم، به این کشور سفر کرده است و ماموریت دارد تا از اوضاع حقوق بشر در افغانستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش دهد. بنت در ادامه افزود که حوادث اخیر، از جمله ادعای کشتار غیرنظامیان در پنجشیر، باید مستقل بررسی و اسناد و شواهد لازم در این مورد گردآوری شود.

ریچارد بنت، که در چند روز گذشته در ترکیه به سر می‌برد، روز دوشنبه ۹ خرداد، با محمد علم ایزدیار، معاون پیشین مجلس سنا، و ویس احمد برمک، وزیر داخله (کشور) در دولت پیشین افغانستان، ملاقات کرد. ایزدیار با انتشار مطلبی در صفحه‌ فیسبوکش نوشت که مستندات و شواهدی از جنایت‌های طالبان در پنجشیر، اندراب و تخار را در اختیار ریچارد بنت گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایزدیار در ادامه افزود: «گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان به‌دلیل عدم سفر به مناطق نامبرده [پنجشیر، تخار و اندراب] و عدم تهیه معلومات مستند از نقض حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفت.»

به گفته ایزدیار، ریچارد بنت از طریق تماس‌های تلفنی، توانسته است مقداری اطلاعات در مورد اوضاع غیرنظامیان در پنجشیر جمع‌آوری کند. او گفت: «موصوف یادآور شد که هنگام اقامتش در کابل، می‌خواست که جهت تهیه گزارش و مستندسازی در مورد نقض حقوق بشر به پنجشیر سفر نماید، اما از سوی یوناما (در اصل از سوی طالبان) به دلایل امنیتی برایش اجازه سفر داده نشده است.»

معاون مجلس سنای دولت پیشین افغانستان تصریح کرد که طالبان در سه هفته گذشته، در پنجشیر، اندراب و تخار، اقدام به کشتار هدفمند، اعدام‌های صحرایی، گروگان‌گیری، نسل‌‎کشی، شکنجه، تعرض به حریم خصوصی، آتش زدن خانه‌های مردم، اخذ تعهد اجباری، توهین و تحقیر ساکنان بومی این مناطق کرده‌اند.

او با انتقاد از سازمان‌های حقوق بشری، گفت برای جلوگیری از نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان، اقدام‌های لازم صورت نگرفته است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد، در توییتی اعلام کرد «سفر غیررسمی اما مفیدش» به استانبول پایان یافته است و در جریان این سفر، با شهروندان افغانستان از گروه‌های مختلف دیدار کرده است.

ریچارد بنت در جریان نشست خبری‌اش در کابل، که روز چهارشنبه ۴ خرداد برگزار شد، گفت مقام‌های طالبان به او اطمینان دادند که می‌تواند به هر نقطه افغانستان که بخواهد دسترسی داشته باشد، اما در جریان اقامت در افغانستان، به پنجشیر، اندراب و تخار‌ که در سه هفته گذشته شاهد درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی بودند‌، سفر نکرد.

حقوق بشر در افغانستانافغانستانطالبانکشتار غیر نظامیاندرگیری در پنجشیرگروگانگیری در پنجشیرکشتار غیرنظامیان در اندراب و پنجشیرریچارد بنت در تلاش برای مستندسازی ادعاهای کشتار و شکنجه غیرنظامیان به‌دست طالبان استمختار وفاییسه شنبه, مه 31, 2022 - 17:00

<p class="rtejustify" dir="rtl">سازمان‌های حقوق بشری&nbsp;برای جلوگیری از نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان، اقدام‌های لازم را به عمل نیاورده‌اند-@MohammadAlam.Ezedyar/فیسبوک</p>

سیاسی و اجتماعیrelated nodes: ریچارد بنت: در مورد کشتار غیرنظامیان در افغانستان باید تحقیق شودنماینده افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل: صلح پایدار نیازمند یک ساختار سیاسی عملگرا و بومی استمیشل باشله در کابل: نقض جدی حقوق بشر در افغانستان فورا پایان یابدType: newsSEO Title: به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اجازه سفر به پنجشیر داده نشدInner related node: میشل باشله در کابل: نقض جدی حقوق بشر در افغانستان فورا پایان یابدریچارد بنت: در مورد کشتار غیرنظامیان در افغانستان باید تحقیق شودسازمان ملل: انحلال کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گامی به شدت واپس‌گرایانه استcopyright: 

Most Read

2024-09-19 22:57:18