Breaking News >> News >> ایندیپندنت فارسی


نمایش آثار هنری سرقت شده عراق در جریان تحولات سال ۲۰۰۳


Link [2022-04-23 11:13:14]



بخشی از آثار هنرمندان عراقی که در جریان سقوط صدام حسین و تحولات سال ۲۰۰۳ این کشور سرقت شده بود، به عراق بازگردانده و به نمایش گذاشته شد. آثاری که به گفته مقام‌های وزارت فرهنگ عراق، بخشی از تاریخ هنر معاصر این کشور به شمار می‌آیند.

نزدیک به دو دهه پس از تحولات سیاسی سال ۲۰۰۳ عراق که با غارت بخش وسیعی از آثار هنری این کشور همراه بود، تعدادی از این آثار بازگردانده و پس از بازسازی در شهر بغداد به نمایش گذاشته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از لامیا الجواری، برگزارکننده این نمایشگاه نوشت: «از سال ۲۰۰۳ حدود هفت هزار اثر هنری ارزشمند در عراق سرقت شد که بخشی از آنها در خارج از کشور فروخته شد. در حال حاضر حدود دو هزار و ۳۰۰ مورد از این آثار هنری به عراق بازگردانده شده است.»

هم‌اکنون این نمایشگاه در بغداد، میزبان حدود ۱۰۰ اثرهنری بازگردانده و بازسازی شده است که در آن آثار ارزشمندی از دو هنرمند سرشناس عراقی، جواد سلیم و فایق حسن که آثار آنها در جریان هرج‌ و مرج‌های سال ۲۰۰۳ سرقت شده بود نیز به چشم می‌خورد.

یک مقام وزارت فرهنگ عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: «در جریان رویدادهای سال ۲۰۰۳، غارتگران در برخی موارد تصاویر و عکس‌ها را از قاب‌های خود با کاتر بیرون کشیده بودند تا آنها را راحت‌تر سرقت کنند. برخی از آثار هنری دیگر نیز در آن سال آسیب دیدند و سال‌ها در شرایطی بد نگهداری شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام وزارت فرهنگ عراق، برخی از آثار هنری سرقت شده از طریق کانال‌های رسمی از جمله سفارت سوئیس، کشف شدند که البته افرادی نیز در این فرآیند به آنها کمک کردند. طبق هماهنگی‌ها و اقدامات صورت گرفته از طریق اینترپل، آخرین بازگشت آثار سرقت شده عراق به این کشور در سال ۲۰۲۱ انجام شده است.

گفته می‌شود از اواخر ماه مارس امسال، برخی مجسمه‌ها و نقاشی‌های مربوط به دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ که پس از ردیابی در سوئیس، ایالات متحده آمریکا، قطر و اردن به عراق بازگردانده شدند، در وزارت فرهنگ این کشور به نمایش گذاشته شد.

علی النجار، هنرمند ۸۲ ساله‌ای که در ۲۰ سال گذشته در سوئد زندگی کرده نیز از افرادی است که در فرآیند نمایش این آثار هنری با مسئولان این کشور همراهی کرده است.

اعلام شده بازسازی برخی از آثاری که آسیب دیده‌ بودند، برای نمایش عموم در مدت زمان بسیار کوتاهی صورت گرفته است. در میان آثار نمایش داده شده، مجسمه‌های مختلفی وجود دارند. در میان آنها یک مجسمه مادر دیده می‌شود که ارزش این اثر متعلق به جواد سلیم (هنرمند شناخته شده معاصر عراق) به صدها میلیون دلار می‌رسد. این مجسمه در یکی از محله‌های بغداد که به فروش کالاهای عتیقه و دست دوم شهرت دارد، کشف شده است. گفته شده فروشنده این مجسمه که از ارزش واقعی آن بی‌خبر بوده، آن را تنها به قیمت ۲۰۰ دلار خریده بوده است.

در سال ۲۰۰۴، کمیته‌ای از هنرمندان عراق تشکیل شد که خود را متعهد به بازیابی بسیاری از آثار و گنجینه‌های ملی سرقت شده این کشور اعلام کرده بود.  

مرکز هنری بغداد، یکی از معتبرترین مکان‌های فرهنگی این شهر است و بسیاری از آثار سرقت شده، به این محل تعلق داشته است.

در تحولات سیاسی سال ۲۰۰۳ عراق بیش از هفت هزار اثر هنری در این کشور سرقت شدایندیپندنت فارسیشنبه, آوریل 23, 2022 - 09:30

<p>آخرین بازگشت آثار سرقت شده عراق به این کشور در سال ۲۰۲۱ با کمک اینترپل صورت گرفته است _ AFP</p>

جهانrelated nodes: آمریکا لوح گیلگمش و ۱۷ هزار اثر دزدیده شده تاریخی را به عراق پس می‌دهد در دنیای خرید و فروش آثار هنری چه خبر است؟دانشگاه کمبریج خروس دزدی نیجریه‌ای را پس می‌دهدType: newsSEO Title:  نمایش آثار هنری سرقت شده عراق در جریان تحولات سال ۲۰۰۳Inner related node: کاسه‌های جادویی: در تعقیب گنجینه‌‌های غارت‌شده عراقتلاش ایران برای بازپس‌گیری آثار باستانی مسروقهاعتراف به سرقت نقاشی‌های اندی وارهول و فروش نسخه‌های جعلی در ای‌بِیcopyright: 

Most Read

2024-09-20 17:54:24